vrijdag 28 februari 2014

Bikram Yoga, Clean Eating en Superfoods!

Zo! Eindelijk kan ik weer even rustig zitten :) En voorlopig sta ik ook eventjes niet meer op! Vriendje heeft vanavond heerlijk gekookt voor ons. Is ook wel eens fijn! Wat was dat Bikram Yoga zwaar zeg, jeetje! Maar wel lekker! En die temperatuur (40 graden) is juist ook wel erg prettig. De oefeningen waren niet bepaald voor beginners... Maar gelukkig maakte dat niks uit, als het niet lukte is dat helemaal niet erg. Komt vanzelf wel!

De laatste dagen voel ik mij echt goed! Ten eerste doen alle lieve en positieve reacties van jullie mij goed! Ik vind het echt super leuk dat jullie het leuk vinden om mijn blog te lezen! En daar wil ik jullie ook voor bedanken!
Ook voel ik me goed omdat ik het idee heb weer lekker bezig te zijn: weer lekker aan het fitnessen en nu dus ook met vriendinnen aan de Bikram Yoga gegaan. Ook ben ik extra gaan letten op het "Clean eten" en ik heb zelfs een paar "Superfoods" in huis gehaald: Goji bessen (mmmmmm....), kokosvezels, cacao en Chia zaden. De Maca poeder had ik al :)


"Wat is Clean Eating en wat zijn Superfoods dan?", hoor ik je nu denken.
Lees verder!



Clean Eating


Clean eten, oftewel schoon eten. Eigenlijk betekend dit dat je alleen producten die gemaakt in de natuur zijn eet. Dus ook geen bewerkt voedsel. Geen pakjes meer, geen frisdranken. Gewoon rauw! Zo veel mogelijk slechte suikers en verzadigde vetten vermijden en het liefst maak je je eigen sapjes zelf! Oja en heel veel water drinken! 
Zo krijg je zo min mogelijk chemische stoffen binnen, die helemaal niet goed voor je zijn. En je weet precies wat je eet! Je zult snel merken dat je snel meer energie krijgt door dit te doen. En zo zijn er nog veel meer voordelen aan Clean Eating, bijvoorbeeld dat je er sneller door zult afvallen, je humeur beter wordt en dat je er zelfs gelukkiger door wordt!
Er zijn mensen die zelfs geen brood meer eten van de supermarkt. Nou, zo ver wil ik dan ook weer niet gaan. Al probeer ik wel altijd al zo min mogelijk brood te eten!
Welke producten zijn dan wél toegestaan?

  • Groenten (vers of uit de diepvries)
  • Fruit (vers of uit de diepvries)
  • Volkoren graanproducten (havervlokken, volkoren tarwemeel, volkoren speltmeel, rogge)
  • Eieren
  • Suikervrije amandel-, soja- of rijstemelk
  • Ongezoete kokos
  • Honing
  • Vlees als mager rundergehakt en kipfilets
  • Aardappels
  • Volkoren pasta
  • Zaden (zonnebloempitten, sesamzaad, quinoa, etc.)
  • Noten (ongebrand en ongezouten)
  • Pure chocola (minimaal 85%)
  • Zuivel (yoghurt, melk en kaas)
  • Peulvruchten (zonder toegevoegde zouten)
  • Vis (zalm, tonijn, gerookte makreel, pangasius, etc.)
  • Zeezout
  • Groene thee, kruidenthee en rooibos
  • Zilvervliesrijst
  • Zwarte koffie
  • Olijfolie, kokosolie of vet, zonnebloemolie en sesamolie
Dit lijstje heb ik gepikt uit DIT artikel van de Telegraaf.

Superfoods

Superfoods is ook helemaal een hype nu. Superfoods zijn natuurlijke voedingsmiddelen zoals bessen, zaden en fruit die van nature een zeer hoge concentratie van vitaminen, mineralen en sporenelementen bevatten. Door het gebruik van deze superfoods, gaat bijvoorbeeld je energiepijl een stuk omhoog. Chiazaad bevat bijvoorbeeld:
  • meer magnesium dan broccoli
  • meer calcium dan verse melk
  • meer ijzer dan verse spinazie
Chiazaad brengt onder andere de bloedspiegel in balans, helpt spieren op te bouwen en is een belangrijke bron van omega 3.
De Gojibes is een adaptogeen. Dit betekend dat door het eten van deze bes, je lichaam zelf probeert zichzelf in balans te brengen. De bes is ook een bron van eiwitten. Het bevat ook de stof tryptofaan, ook wel het "gelukshormoon" genoemd. Doordat het besje veel B vitamines bevat, is het ook een "energie bom". Je zult merken dat je meer energie krijgt wanneer je dit besje regelmatig eet. 
Naast deze twee voorbeelden bestaan er nog heel veel andere superfoods. Ook de advocado is een superfood! En kokos, honing, etc. Het is leuk om je hier eens in te verdiepen! :)
Superfoods zijn heerlijk door je kommetje yoghurt/kwark of door een gezonde smoothie!






Geen opmerkingen:

Een reactie posten